Umów się
(22) 899 28 65
515 188 646
biuro@poradniarehabilitacyjna.pl

Kiedy należy zgłosić sie do poradni?

W pierwszych tygodniach życia dziecka zdarza sie ze niepokoją nas rózne przejawy zachowania dziecka. Lepiej na 'wyrost' skontaktować sie z lekarzem niż zwlekać.

Idź do lekarza gdy Twoje dziecko:

    •    Nie chce jeść
    •    Przesypia kilka karmień
    •    Ma trudności z oddychaniem
    •    Sinieje
    •    Pręży sie
    •    Jest apatyczne albo bardzo rozdrażnione
    •    Ma drgawki

Pamietaj możemy zapobiec wielu problemom interweniując jak najwcześniej.
To jest profilaktyka.
Badania jakim poddawane są malutkie dzieci, nie są skomplikowane ani meczące.

Jeżeli cokolwiek zaniepokoi lekarza, skieruje mame do specjalisty:
    •    Alergologa - jeżeli zaniepokoją go plamki, krostki, podra?nienia na skórze
    •    Kardiologa - gdy przy osłuchiwaniu serca ujawniły sie podejrzane szmery
    •    Ortopedy - konieczne badanie USG aby wykluczyć nieprawidłowy lub niedostateczny rozwój panewek biodrowych, dziecko ma asymetrycznie ułozone fałdki na udach, nieprawidłowo układa stópki
    •    Neurologa - gdy mięśnie dziecka są zbyt wiotkie lub zbyt napięte, maluch nie nabywa właściwych dla jego wieku umiejetności.

 

Jak zamówić wizytę?


Telefonicznie pod numerem telefonu:
stacjonarnego 0 22/ 899-28-65 / 66  lub komórkowego 0 515-188-646

Pocztą elektroniczną wysyłając wiadomość na adres:
rezerwacje@poradniarehabilitacyjna.pl
 
lub wypełniając formularz kontaktowy.
 

Kim jest personel Poradni?

Personel Poradni to wysoko wyspecjalizowana kadra lekarzy z IMiDZ, rehabilitanci po studiach i wielu kursach NDT- Bobath, neuropsycholodzy, psycholodzy i pedagodzy,mily i przyjazny personel pomocniczy.

 

Co to jest terapia manualna dla dorosłych?


Zastosowanie terapii manualnej dla dorosłych

  • bóle kregosłupa ( karku, pleców),
  • bóle i zawroty głowy,
  • ograniczenia ruchomości,
  • bóle kończyn np. rwa kulszowa, rwa ramienna, bóle kolan,
  • drętwienia i zaburzenia czucia,
  • choroby zwyrodnieniowe.
  • osłabienie sily mięśniowej,
  • bóle okolicy twarzy - oka, ucha, szczęki
  • bóle i zaburzenia funkcji narządów wewnętrznych np.
      • biegunki, zaparcia
      • bóle miesiączkowe
      • bóle brzucha i podbrzusza, klatki piersiowej
      • bóle narządów rodnych i zaburzenie funkcji seksualnych
      • nadciśnienie pierwotne

Na czym polega terapia manualna

Nazwa tej metody wzięła sie od tego, że głównym narzędziem pracy terapeuty są jego ręce. Jest to metoda diagnozy i leczenia schorzeń narządu ruchu stworzona i ciągle doskonalona przez lekarzy ortopedów. Terapeuta manualny posiadając doskonałą znajomość anatomii, stosując testy róznicujące szuka przyczyny bólu lub dysfunkcji, która często znajduje się z dala od miejsca, w którym odczuwamy objawy. Potem zależnie czy przyczyną tą jest nerw, staw, mięsień czy więzadlo stosuje odpowiednią metodę leczenia- mobilizacje, stretching (rozciąganie), neuromobilizacje, masaż manualny, stabilizacje. Autoterapia - pacjent otrzymuje wskazania co do profilaktyki oraz jak radzić sobie samemu w sytuacjach nasilenia się objawów. Terapia prowadzona wg uznanych na świecie metod jak: Terapia Manualna wg koncepcji Kaltenborn-Evjenth, Terapia Manualna Model Holistyczny wg Rakowskiego, PNF, Neuromobilizacje.

 

Jak jest wyposażony Ośrodek?

Placówka została zbudowana i wyposażona w oparciu o normy obowiązujące w krajach Unii Europejskiej.

W jej skład wchodzą m.in.

  • 4 gabinety lekarsko- terapeutyczne, w tym gabinet służący do wykonywania badań EEG u noworodków, dzieci i młodzieży - w czuwaniu, we śnie oraz podczas badania całonocnego (badania przeprowadza przeszkolony technik z IMiDZ Małgorzata Milewska opisuje badania dr Iwona Terczyńska lekarz z IMiDZ)
  • przestronna sala terapeutyczna do terapii SI - wyposażona w nowoczesny sprzęt rehabilitacyjny,
  • sale zabiegowe ,
  • przestronny hol,
  • sanitariaty.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć Ośrodka w galerii.

 

Czy rzeczywiście zespół nadpobudliwości psychoruchowej zwany ADHD jest tak częsty u dzieci?


Zespól Nadpobudliwości Psychoruchowej w skrócie zwany ADHD diagnozujemy u dzieci powyżej 6 roku życia. Najlepiej pójść z dzieckiem do neuropsychologa.
Specjalista obserwuje dziecko, rozmawia z nim i rodzicami, przeprowadza testy. Wydaje opinię i zalecenia. Wiadomo że dzieci z dysfunkcjami integracji sensorycznej mają subtelne neurologiczne zaburzenia. Im wcześniej, dzięki prawidłowej obserwacji dziecka i zastosowaniu odpowiednich testów, zostaną rozpoznane deficyty leżące u podstaw trudności w uczeniu się, właściwym zachowaniu czy koordynacji ruchowej, tym efekty terapii będą lepsze. Integracja Sensoryczna nie jest substytutem edukacji, ale ułatwia uczenie się. W zależności od diagnozy pedagogicznej, medycznej i indywidualnych predyspozycji dziecka terapia SI może być łączona z innymi programami terapeutycznymi, takimi jak terapia logopedyczna , psychoterapia. Udział w ćwiczeniach SI stwarza dziecku okazję do poznania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucia swojej siły, sprawności i możliwości ruchowych. Terapia dotyczy sfery ruchowej, intelektualnej i emocjonalnej. Zajęcia SI mogą odbywać się indywidualnie bądź grupowo.

 

Co to jest ocena noworodka w skali Brazeltona?

Każda mam wie, że kiedy rodzi się dziecko, lekarz ocenia jego stan za pomocą skali Agar. Czemu więc służy skala Brazeltona? To są zupełnie różne narzędzia. Skala Agar służy do określenia tętna, koloru skóry, napięcia mięsni itd. Parametry te świadczą o stanie fizycznym dziecka, któremu w rezultacie przyznaje się pewną liczbę punktów (max 10) Za pomocą skali Brazeltona badamy stan emocjonalny dziecka i jego sposób komunikowania się z otoczeniem. Dziecko nie jest tu obiektem obserwacji, lecz partnerem dialogu - swoim zachowaniem wiele mówi o sobie. W rezultacie otrzymujemy nie prosty wynik liczbowy, który mówi nam, czy dziecko wypadło dobrze, czy źle, lecz profil charakteryzujący je jako niepowtarzalna osobę.

Tuż po urodzeniu noworodki potrafią wspaniale kontrolować swoje otoczenie. Skala odsłania nam umiejętności noworodka i pokazuje nam jak odczytywać język dziecka.Opiera się na 28 czynnikach behawioralnych i 18 odruchach - w celu zrozumienia wszystkiego co niemowle ma do powiedzenia. Służy ona ocenie indywidualnych możliwości i zdolności dziecka których poznanie ma pomóc budowaniu więzi między rodzicami a dzieckiem. Skala nie jest testem badawczymjest narzędziem pomagającym zdefiniować stany dziecka. Można ją stosować w ciągu 2 miesięcy od urodzenia także dla wcześniaków urodzonych po 35 tygodniu ciąży oraz dzieci opóżnionych w rozwoju.Badanie przeprowadza się w ciepłym zacisznym , półciemnym pokoju , pomiędzy karmieniami. Ocena zajmuje około 20 - 30 min Odpowiedzi są specyficzne dla każdego dziecka i dostarczają wielu wskazówek.

Założenia NBAS ( The Neonational Behavioural Assesment Scale ) - Skala Brazeltona są następujące:
    •    Noworodki nawet te, które wydaja się słabe, są wysoce uzdolnione już w chwili narodzin
    •    Noworodki poprzez zachowanie komunikują się z otoczeniem
    •    Niemowlęta nie tylko reagują na sygnały wokół nich, ale podejmują tez kroki by kontrolować swoje środowisko np. poprzez płacz zwracają uwagę swoich opiekunów

Czy kilkudniowy noworodek naprawdę może nam coś o sobie powiedzieć?
Nie trzeba języka, żeby się porozumiewać. Wezmy choćby płacz. Przecież to wyrazny komunikat : jestem głodny, jestem śpiący, nudzi mi się. Trzeba go tylko trafnie odczytać. Jednym z najważniejszych celów badania jest uwrażliwienie rodziców na znaczenie zachowania dziecka i zademonstrowanie im jego możliwości. Bo noworodek potrafi o wiele więcej niż nam się wydaje.

Skąd rodzice się tego dowiadują?
Asystują przy badaniu, widzą więc jak obchodzimy się z noworodkiem i jak próbujemy odczytać sygnały, które nam daje. Dzięki temu zaczynają baczniej obserwować własne dziecko.

Jak odbywa się badanie?
Zaczynamy w momencie kiedy dziecko śpi. Patrzymy co je ze snu wytraca, na jak długo, czy potrafi samo na powrót zasnąć. Używamy światła latarki,grzechotki, dzwonka i sprawdzamy, jak reaguje na bodzce i czy przy kolejnych powtórzeniach jego reakcja słabnie. Czy potrafi się w końcu odciąć od bodźca i na powrót pogrążyć we śnie. Ta prosta próba daje nam więc wgląd w funkcjonowanie mózgu, który najpierw rejestruje bodziec, a potem ocenia, że sprawa nie jest warta większego zachodu.

Czy noworodek od razu reaguje?
Już w pierwszej godzinie, w ciągu pierwszych pięciu minut od urodzenia. Jeżeli jest w odpowiednim stanie świadomości. Tych stanów jest sześć: sen głęboki, sen lekki,pogranicze jawy i snu( w tym stanie dziecko reaguje na dzwięk, co poznać po tym że zwraca głowę w kierunku jego źródła), spokojne czuwanie(jest gotowe do zabawy,łatwo nawiązać z nim kontakt) czuwanie z pobudzeniem(kwili marudzi) głośny płacz.

Na co jeszcze zwracamy uwagę w czasie badania?
Na odruchy. Sprawdzamy, czy dziecko je ma, a także jak zachowuje się w czasie tego sprawdzania. Prowokowanie odruchów jest dla niego rodzajem stresu, bo je obracamy dotykamy. Niektóre noworodki przyjmują to spokojnie, inne zaczynają w jakimś momencie płakać. Czasem dopiero wtedy mamy okazję usłyszeć płacz i zobaczyćjak sobie z tym radzą .Oceniamy też fizjologiczne reakcje na stres, np. zmianę zabarwienia skóry, napięcia mięśni.

Dlaczego badanie skalą Brazeltona jest szczególnie zalecane dzieciom z problemami?
Nie tylko dzieciom ale ich rodzicom. Ci ludzie często odsyłani są od specjalisty do specjalisty i często słyszą- Państwa dziecko jest apatyczne, słabo reaguje nabodzce Skala oceny została tak zaprojektowana by odkrywać silne strony noworodka, jego indywidualne zachowania a jednocześnie badające jego stan zdrowia. Dla naszródłem informacji jest samo dziecko. Ono jest przewodnikiem po sobie, który my tylko odczytujemy w obecności rodziców. Dziecko pokazuje nam co potrafi.